Takakansi:
Ranska 1430. Kuvankaunis nuori Jacquetta on lähetetty
Luxemburgiin isotätinsä lady Jehannen oppiin. Vierailun aikana hän ystävystyy
linnan vankityrmässä viruvan Jeanne d’Arcin kanssa. Vasta kun tämä poltetaan
roviolla, Jacquetta murtuu täysin ja ymmärtää, kuinka paljon yhteistä heillä
olikaan.
Jacquetta palaa kotiin, ja hänet naitetaan Bedfordin
herttualle. Hänestä tulee vaikutusvaltainen ja rikas herttuatar, mutta selviää
että herttua ei suinkaan nainut häntä kauneuden tai älyn tähden. Ja silloin
kohtalo puuttuu peliin.
--
Pidän historiallisista romaaneista, ja eritoten minua
kiinnostaa Englannin kuningassuku ja heidän koukeronsa. Aikaisemmin tänä vuonna
luin Conn Igguldenin Myrskylinnun, joka
myös kartoittaa samaa aikakautta ja kattaa samoja tapahtumia, tosin eri
painolla. Jacquettan tarina ulottuu laajemmalle aikavälille. Myrskylinnusta en niin pitänyt, mutta Sininen herttuatar tempasi yllättäen
mukaansa Jacquettan elämään. Pidin Gregoryn lähestymistavasta yhtenäisellä
naisnäkökulmana ja tekstin rikkaudesta, kun taas Iggulden kirjoitti pirstaleisesti
ja puuduttavasti.
Gregory oli onnistunut luomaan Jacquettasta pidettävän äänen
tarinaansa. Historialliset romaanit ovat varmasti vaikeimmasta päästä
kirjoittaa, mutta Gregory kirjoittaa uskottavasti. Pidänkin historiallisista
romaaneista erityisesti sen takia kuinka ne opettavat tosiasioista, vaikka
sisältävätkin paljon tulkintaa ja fiktiota. Sininen
herttuatar kattoi tapahtumia yli kolmenkymmenen vuoden ajalta, joten
aikamoinen oppitunti tämäkin oli.
Kirjassa yksi keskeisimmistä teemoista oli noituus, sekä
naisen asema. Se, kuinka helposti voimakkaaksi noussutta naista saattoi syyttää
noituudesta. Kirja esittelee Jacquettalle yliluonnollisia kykyjä, sillä hän
pystyy näkemään vilauksia tulevasta ja kuulee jumalataresiäitinsä laulun, kun
kuolema lähestyy hänen perhettään. Yliluonnolliset elementit toivat tarinaan
tietysti oman mausteensa, mutta söivät hieman uskottavuutta. Lisäksi Jacquetta
tykkäsi puuhastella yrttien, amulettien ja pelikorttien kanssa, vaikka olikin
varovainen, sillä kiinnijääminen olisi ollut kohtalokasta. Jacquetta oli
hienovaraisella tavalla ovela, ja ehdottomasti kunnianhimoinen, näkihän sen
siinä kuinka hän vaihtoi puolta ja hylkäsi ystävänsä kuningattaren. Samalla
Jacquetta osasi olla myös lempeä ja pehmoinen, sekä ymmärtäväinen.
Kuningatar Margareeta oli toinen naishahmo, joka oli
vahvasti esillä. Pidinkin Gregoryn Margareetasta enemmän kuin Igguldenin, sillä
Igguldenin hahmokehitys hieman ontui. Margareeta oli suorastaan pelkkää pippuria!
Aivan riemastuttava hahmo, joka ei keinoja karttanut (*sydänsilmät*).
Jacquettan ja Margareetan ystävyys oli kirjan parhaita anteja, harmi vain että
se päättyi ikävästi. Toinen Jacquettan tärkeä ihmissuhde oli hänen toinen
aviomiehensä Richard Woodville. Heillä oli oikein perinteinen kielletty
romanssi, ja kirjailija oli kirjoittanut heidän rakkautensa syväksi ja
uupumattomaksi. Lapsiakin syntyi yhteensä neljätoista.
Sen jälkeen kun kuningatar Margareeta esiteltiin kirjassa,
kirja hieman väsähti. Tuntui että siinä kuljettiin samaa pyörää – Jacquetta
kulkee Hovin ja lapsivuoteen välillä, kuningatar on tuohduksissaan milloin
mistäkin, ja kuningas ei saa mitään aikaiseksi, Jacquetta kaipaa Richardia ja
niin edelleen. Aivan lopussa tietenkin kohottiin loppuhuipentumaan, mutta
kirjan ensimmäinen kolmannes oli sen parasta antia. Olin odottanut myös, että
kirjassa olisi enemmän Jeanne d’Arcista, mutta häntä käytettiinkin vain kirjan
alussa Jacquetta ’heräämisen’ laukaisevana tekijänä. Lisäksi myöhemmin elämässään
Jacquetta tuntui unohtaneen Jeannen tyystin, hänen mainittiin myöhemmin vain
muutaman kerran.
Vielä yksi asia, mikä kirjassa oli varsin herkullista, oli
ennakointi. Tulevista tapahtumista jonkin verran selvillä oleva lukija huomaa
Jacquettan ennustuksissa tutuilta kuulostavia piirteitä, tai sitten Jacquetta
ihan huomaamattaan viittaa ajatuksissaan tulevaa. Sininen herttuatar on kolmas osa Philippa Gregoryn Ruusujen sota –sarjaa, jonka jokaisessa
osassa on taas yksi historian unohtama nainen äänessä. Jälkisanoissaan kirjailija
valottaa hieman todellista Jacquettaa, josta sain mielestäni vielä
häikäilemättömämmän kuvan. Sääli että patriarkaalinen maailma unohtaa juuri
Jacquettan kaltaisivat naisvaikuttajat, mutta onneksi tämä kirja tarjosi
tilaisuuden tutustua häneen. Kirjan edelliset osat sijoittuvat jälkeen Sinisen herttuattaren, joten siksi
tutustuin Jacquettaan ensin. Aion aivan varmasti lukea lisää tätä sarjaa.
--
Puren hammasta ja
huomaan, että täti on tarttunut tiukasti käteeni. ”Älä vain pyörry”, hän
suhisee. ”Sinun täytyy pysyä pystyssä.” Seisomme käsikkäin ilmeettömin kasvoin,
niin kuin emme olisikaan keskellä painajaista, joka kertoo minulle kuin
tulikirjaimin kirjoitettuna millainen loppua tyttöä odottaa, jos hän uhmaa
miesten sääntöjä ja luulee että voi itse määrätä kohtalonsa. En ole täällä vain
todistamassa, mitä kerettiläiselle tapahtuu. Olen todistamassa, mitä tapahtuu
naiselle, joka luulee tietävänsä enemmän kuin miehet.
Vilkaisen rovion
savuharson läpi linnanikkunaan, joka kuuluu meille, ja näen Elizabethin
katselevan aukiolla. Hän huomaa minut, ja kauhusta tyhjät katseemme kohtaavat.
Hitaasti hän ojentaa kätensä ja tekee merkin, jonka Jeanne meille näytti
vallihaudan äärellä kuumassa auringonpaisteessa. Elizabeth piirtää
etusormellaan ilmaan ympyrän, kohtalonpyörän, joka voi nostaa naisen niin
korkealle, että hän komentaa kuningasta, tai langettaa hänet näin alas:
häpeälliseen ja tuskalliseen kuolemaan.
s. 50
--
Kirjan nimi: Sininen herttuatar (alkuperäinen The Lady of the Rivers)
Kirjoittaja: Philippa Gregory (kääntäjä Natasha Vilokkinen)
Julkaisuvuosi: 2011
Kustantaja: Bazar
Sivumäärä: 554
Luettu loppuun: 10.4.2016
Mistä kirja: Suomalainen kirjakauppa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti