keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Lukumaraton - kirjat valittu

Lukumaratonia vietetään 10.7., siis tänä sunnuntaina, apua.

Olen ajatellut jo monta kertaa osallistumista. Juuri tällaiset haasteet sopivat minulle, kun rajoitteita ei juuri ole. Tärkein sääntö: lue. 24 tuntia aikaa lukea niin paljon kuin vaan kerkeää.

Olen joskus yrittänyt viettää omatoimista lukumarationia. Se ei ole ottanut tulta alleen, mutta nyt ollaan optimistesella mielellä liikkeellä.

Ajattelin aloittaa lukemisen 9.7. klo 19.00, jolloin lukuaika luonnollisesti päättyy 10.7. klo 19.00. En voi ajoittaa lukuaikaa maanantaille, sillä työt kutsuvat... Lukemiseni on usein iltapainoitteista. Hyvällä tuurilla saatan sitten tuolloin lauantaina viihtyä nokka kirjassa yömyöhään... Ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen kerta. Aamuhan tuosta sitten kärsii, herätys viikonloppuisin on aivan liian usein kello 11 pinnassa...

Mutta se teknisistä turinoista, nyt, ennen kuin tässä iltasella paneudun Stephen Kingin kirjaan Sydänyö (pitäisikö lukea sydänyöhön saakka...), teki mieli kirjoitella hieman mitä olen suunnitellut luettavaksi. Viisi kirjaa olen valinnut, ja viisi on kunnianhimoinen tavoitteeni. Todennäköisempi tavoite on kaksi kirjaa ja mukava pätkä kolmatta. Realistisin tavoite on ehkä... yksi ja puoli kirjaa.





Herkulliseltahan pino näyttää, siistejä pieniä pokkareita. Suurin osa enkuksi, sillä sillä kielellä on tultu viimeaikoina luettua. Yksi suomalainen teoskin on muukan mahtunut, yes! Kovinkaan monipuolista kirjallisuutta en ole valinnut, mukavuusalueelta poistutaan sitten toiste. Lisäksi järjestelmällisyyttä rakastava itseni on antanut luvan lukea kirjan nimenomaan tässä järjestyksessä. Saa nähdä, kuinka käy...


Maggie Stiefvater: The Scorpio Races

Joiltain aikaisemmelta Adlibris-tilaukselta jäänyt kirjanen on seissyt kiltisti hyllyssä aikansa. Siis minun mielestäni aikansa, tiedän kyllä, että monien lukijoiden hyllyissä kirjat odottavat vuosikausia, mutta minulla ei ole siihen sydäntä, ja ostelen kirjoja muutenkin niin arasti. Stiefvaterin olen kokenut hyväksi kirjailijaksi, ja sen perustaalle ostin The Scorpio Racesin. Plussana vielä, ettei kirja ole osa mitään sarjaa! Stiefvater itse kai pitää juuri tästä kirjastaan eniten. Kyseessä on ilmeisesti fantasia satuelementein, ja kirjassa on vesihevosia (ehkä?) sen enenpää tietoa minulla ei ole, joten pieni jännitys on yllä...


Cassandra Clare: Clockwork Angel

Cassandra Clare on luonut varjonmetsästäjien maailmaan, ja tunnetaan parhaiten Varjojen kaupungit (The Mortal Instruments) -sarjastaan. Clockwork Angel aloittaa The Infernal Devices -trilogian, jossa myös seikkaillaan varjonmetsästäjien kanssa - 1800-luvun Lontoossa. Kiinnostus sarjaa kohtaan ei ollut mitenkään ääretön, joten siksi ostin vain ensimmäisen osan. Lisäksi on minulle riski ottaa Clarea mukaan lukumaratoniin - luen hänen tekstiään jostain syystä kamalan hitaasti. Mutta ehkä lukumaratonin flow auttaa asiaan.



Jandy Nelson: I'll Give You the Sun

Kirja, jonka lukemista odotan eniten. Tämä teos on pompannut esiin erinäisten kirjojen fanikunnissa seikkaillessani. En ole varma mistä tämä kertoo, mutta niin monet ovat ihastuneet, että ajattelin tykkääväni. Odotokset olen hilannut jo ylös. Saa nähdä putoanko korkealta vai hurmaannunko ikihyviksi. Kirja on laina.




Sarah J. Maas: Throne of Glass

Ilmeisesti hyvin suositun ya-sarjan aloitusosa. Ya-kirjallisuus näin nuorena aikuisena on tietenkin juuri se joka kiinnostaa eniten, ja täytyyhän näihin perehtyä. Olen nähnyt ääripäisiä mielipiteitä: jotkut rakastavat, jotkut eivät ole laisinkaan vaikuttuneita. Saa nähdä mihin minä putoan. Takakannen perusteella vaikutti mielenkiintoiselta. Kirja on laina.



Maria Carole: Tulen tyttäriä

Jotain suomalaista joukkoon, ettei kotimaasta aivan etäänny, vaikka täällä asutaan... Sanoo tuleva englannin opiskelija. Suomalaista fantasiaa olen lisännyt urakalla salaiselle ja näkymättömälle lukulistalleni (joka siis katosi kun vaihdoin puhelinta ja sijaitsee nyt pääni sisällä), ja Tulen tyttäriä kiinnosti vaihtoehdoista eniten. Katsotaan pääsenkö tänne asti. Tämäkin lainattu...


---


Lisäksi minulla on varakirjoina pari Stephen Kingiä, jollei tuota nyt keskeneräistä tiiliskivi Sydänyötä tule jo luettua tässä viikon varrella loppuun. Tosin on epätodennäköistä, että kirjaluku seisoo lopulta seitsemässä... Sen jälkeen on kai tutkittava äidin kirpputorilöytöjä. Mutta tuskin tulee tarvetta.

Innolla lähden mukaan! Täytyy laittaa vielä puhelimeen muistutus, ettei varmasti pääse tältä lahopäältä unohtumaan...


-Jamie

5 kommenttia:

  1. Ihanaa, että pääset osallistumaan lukumaratoniin! Itse en pääse ; ( johtuen ihan siitä, että en kerkiä, ja haluan osallistua sitten, kun minulla on aikaa! Vielä kerran onnittelut, että pääsit opiskelemaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Pidä sitten joskus maratonia vaikka omalla ajallasi :)

      Poista
  2. Throne of Glass ja Tulen tyttäret olen lukenut ja molemmista pitänyt :-)

    Kesälukumaratonpäivä lähestyy! Postausten linkitys-artikkeli on jo julkaistu https://jakaikkeamuuta.blogspot.fi/2016/07/blogistanian-lukumaraton-2016.html. Tervetuloa mukaan ja mahtavaa maratonia!

    VastaaPoista
  3. Throne of Glass ja Tulen tyttäret olen lukenut ja molemmista pitänyt :-)

    Kesälukumaratonpäivä lähestyy! Postausten linkitys-artikkeli on jo julkaistu https://jakaikkeamuuta.blogspot.fi/2016/07/blogistanian-lukumaraton-2016.html. Tervetuloa mukaan ja mahtavaa maratonia!

    VastaaPoista