sunnuntai 10. heinäkuuta 2016

Lukumaraton - lopputunnelmia

Tällainen lyhyt raportti näin maratonin päätteksi :)

Aloitin siis jo eilen klo 19.00 ja nyt tuossa noin tunti sitten lopettelin. 



Koska tykkään aina varustautua runsaasti, tuosta ylempää näette mitä kirjoja olin varannut tälle päivälle. Edellisessä postauksessa kerroin hieman tavoitteistani, jossa mainitsin realistisesksi tavoitteekseni yksi ja puoli kirjaa, ja juuri tuo tavoite tuli täytettyä.

Mainittakoon, että tämä oli ensimmäinen kerta kuin osallistuin lukumaratoniin. Olen jo aikaisemmin ihan itsekseni joskus yrittänyt lukea oikein urakalla, ja jo sillon totesin, ettei se oikeastaan ole minun juttuni. Lähdin kuitenkin innolla mukaan, ja olen tyytyväinen, että tein niin. 

Muutama asia kuitenkin teki maratonlukemisesta hankalaa. Ei, se ei ollut englannin kieli, jolla kirjoja luin, vaan täysin toiset seikat. Tarvitsen usein kirjaan syventyäkseni rauhallisen ympäristön. Jos ympärillä kuuluu puhetta, oli se sitten peräisin muista ihmisistä tai televisiosta, en pysty keskittymään. Niinpä aina kun joku talossa alkoi metelöimään, minun joko purtava hammasta ja luettava eteenpäin (mikä sujui tällöin huonosti) tai etsittävä toinen lukusoppi. Onneksi löysin rauhallisen tilan terassilta.

Toinen asia - haluan lukea omassa tahdissa. Siispä koko päivän omistaminen lukemiselle oli hieman vaikeaa. Jos teksti ei täysin imaise maailmaansa, turrun helposti ja lukeminen hidastuu. Halusin kuitenkin hyödyntää kaiken käytettävissä olevasta ajasta, joten en pitänyt paljoakaan taukoa. Vasta lopussa otin hieman rennommin. Lisäksi tykkään lukea kirjoja monen päivän aikana. Se pitää jännityksen yllä, näin karkeasti sanottuna. Vaikka joitakin kirjoja on vaikea laskea käsistä, loppujen lopuksi minulla menee aika usein ainakin kaksi päivää lukea kirja.

Olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen, 739 sivua, joka on ihan mukava määrä 24 tunnin aikana luetuksi. Olisin varmasti lukenut enemmän, jollei minua olisi väsyttänyt jo klo 23:n aikaan... En viitsinyt kiusata itseäni, ja jos olisin jatkanut lukemista unisena, en olisi muistanut tekstistä mitään. Lisäksi tahdoin itsepäisesti lukea aina kirjan kerrallaan loppuun, joten jos keskeneräinen alkoi tympiä, en vaihtanut, vaan jatkoin lukemista. En tykkää kasata itselleni paljoa keskeneräisiä kirjoja.

Luin lukumaratonissa seuraavia kirjoja:
  • Maggie Stiefvater: The Scorpio Races (482 sivua)
  • Cassandra Clare: Clockwork Angel (257 sivua, eli hieman yli puolen välin)

Molemmat kirjoista olivat erinomaisia. Ihastuin Thisbyn fiktiiviseen saareen, jolle The Scorpio Races sijoittui, ja kirja jäi pyörimään mieleeni. Se vei jalat alta aivan eri tavalla kuin olin odottanut. Lisää kirjasta alkuviikosta, kun löydän rakosen kirjoittaa siitä postauksen.

Myös Clockwork Angel vaikuttaa todella lupaavalta. Olen jo "tavannut" lukuisia hahmoja, joista janoan tietää lisää. Sen perusteella, mitä olen kirjasta jo lukenut, aion myös katsastaa trilogian seuraavat osat.

Loput kirjoista, joita en valitettavasti ehtinyt avata, luen tietenkin tässä seuraavien viikkojen saatossa. Osallistumiseni seuraaviin lukumaratoneihin on epävarmaa. Toisaalta houkuttaa lähteä rikkomaan omaa "ennätystä", toisaalta tekee mieli pysytellä vanhassa ja sopivammaksi koetussa lukutahdissa. Sen näkee sitten!

-Jamie

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti